onsdag 14 mars 2018

På utbildning mot våld

Idag har jag varit på utbildning mot våld. Som vanligt så påminns man om hur urbota svårt det är att sitta still, det börjar krypa i benen, man byter ställning gång på gång. Det som vi kräver dagligen av eleverna, det inser vi direkt hur jobbigt och svårt det är.

Men idag började jag i alla fall inte nicka, ingen tendens till att somna. Det måste vara för att dagen var så intressant och givande.

Två tjejer från MÄN var och pratade om MvP, "Mentorer i våldsprevention", ett program för skolan, med mål att stoppa och förebygga mäns och killars våld.

Givetvis kom jag att tänka på Loudon Wainwright och hans låt "Hitting You", en ärlig skildring över den gång han gick för långt och slog sin dotter Martha:



Long ago I hit you, we were in the car
You were crazy in the back seat, it had gone too far
And I pulled the auto over and I hit you with all my might
I knew right away it was too hard and I'd never make it right
- Loudon Wainwright III


I nästa vers beskriver han Marthas reaktion så man känner det som om man var med:

On your face I saw the shock and then I saw the pain
Then I saw the look of fear, the fear I'd strike again
Then I saw your anger, your defiant pride
And then I saw one tear drop, the rest you kept inside
- Loudon Wainwright III


Vad får då oss män att använda våld...? Jag tror att det nästan alltid är någon slags rädsla som lurar i vassen, även om de flesta aldrig skulle erkänna det.

Så, jag plockar åter fram Lage Johanssons tankar om rädsla, nu till en av mina nya bilder:


Så viktigt att lyfta fram, gång efter gång...!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar