lördag 31 januari 2015

Sanna Hogman värmer och berör

Sanna Hogman - "Medan Tid Är Ska Vi Ro" - 2015

Det är alltid härligt att hitta en ny musikalisk bekantskap, som direkt känns som en gammal vän. När den dessutom kommer vid rätt tillfälle och träffar igenkännande... Då blir det nästan ren magi.

Det här är tydligen Sanna Hogmans andra skiva och hon har haft hjälp av Martin Schaub som producerat både smakfullt och klangrikt. Tillsammans med Jenny Schaub bidrar han även med några kompositioner.

Det vore underligt om det ibland inte låter lite som West of Eden, men här är det mer den svenska visan och folkmusiken som är grundplattan, inte den irländska. Men det finns även undertoner av rock i kompet och resultat blir även ett stänk folkrock. Sanna själv har skrivit merparten av låtarna och sjunger angeläget och med en ärlig uppriktighet som imponerar.



Titellåten och den följande duetten med Esbjörn Hazelius är en oerhörd stark start på albumet och båda låtarna kommer att ge förståelse och förundran många gånger. De efterföljande åtta sångerna håller också en riktigt hög klass och variationen är stor klangmässigt och jag är speciellt förtjust i "Jag Springer", "Ta Fatt" och "Jag Fick Nåt I Ögat". "Om Jag Letar" trodde jag först var en traditionell sång, men icke...

Det finns en hel del melankoli i texterna och konfrontationen med den ofta glada och virvlande musiken blir både spännande och effektivt angelägen.

Länk:
Sanna Hogmans hemsida - med bl.a. alla texter och flera videos att bekanta sig med.


1 kommentar:

  1. En helt underbar vacker låt som berör och väcker tankar. Det här vill jag höra mer av!

    SvaraRadera