torsdag 15 januari 2015

Gamla Hus och att leta bilder

Foto: Åsa Hejneman        

Jag har länge gillat att se bilder på hur hus såg ut förr i tiden, hur miljöer formats, hur vägar flyttats och samhällen förändrats. En gång i min ungdom ville jag bli arkitekt och jag kunde drunkna i kartor, skisser och gamla ritningar. Nu är jag aktiv i hembygdsföreningen och samlar bilder på hus och annat från byn där jag snart bott i 24 år...

Det är samma känsla att finna en gammal bild som att hitta en skiva som man länge letat efter... Sedan delar man med sig på Bygdeband, en riktig guldgruva för alla oss historiskt intresserade och ett effektivt sätt att säkra tillgängligheten för framtida generationers intresserade...

I kväll hade vi ett välbesökt och trevligt möte och det blev ett givande och tagande, ett delande av minnen, händelser och... några nyfunna bilder!

Jag har tur som bor i en sån trevlig by, med härliga grannar och naturens skiftningar in på knuten. "Home Is Where the Heart Is" blir givet musikval denna kväll:



Clive Gregson & Christine Collister sjunger så fasansfullt vackert och oantastligt övertygande att inget går att ifrågasätta...


1 kommentar:

  1. Fantastiskt fin musik och vilket härligt foto på den lilla gumman i sin lilla "etta"

    SvaraRadera