tisdag 16 december 2014

Jul - plus och minus

Varje år skriver jag tydligen något om julen... och försöker placera mig själv utanför vansinnet. Men så illa är det väl ändå inte...?

OK då, här är min plus-lista när det gäller julen:
1) ledighet
2) möten med familj och vänner
3) givmildhet
4) glädje i små barns ögon
5) väntan - det är bra att lära sig i dessa tider då vi ska ha allt - nu - direkt!

och vips var ju jag inne på minus-listan:
1) köphysteri
2) stress
3) brist på måttlighet, när det gäller presenter, mat, julbelysningar, ja allt...
4) dålig smak (det får man väl inte säga...?)
5) otacksamhet
6) konsumtion i kubik, här och där, fram och bak, som en fiende som anfaller om du flyr...
7) all denna energi på något tillfälligt som snart ska väck...
8) ... nej, nu räcker det!

Jag uppskattar en lugn och fridfull jul, men är det som det blivit vi verkligen vill ha det...?

Förra året gjorde Loudon Wainwright en suverän jul-video, se här: Plötsligt är det jul...!
Den här är ännu 'värre', jag skulle aldrig palla för det här:


Puh, jag ska nog sluta klaga...


1 kommentar:

  1. PS: Jag glömde Karl-Bertil Jonssons Julafton på TV. En suverän och tänkvärd tecknad saga av Tage Danielsson. Lika bra varje år... Ta bara när gubben somnar och störningarna kommer: Alla, inklusive jag själv, går på det, år efter år...

    SvaraRadera