tisdag 30 december 2014

De bästa skivorna 2014

Ja, så har då ännu ett år gått, med mycket musik förstås, men jag inser att jag hunnit med betydligt mindre mängd nyheter i år... Kan det kanske bero på att jag lyssnat mycket på gamla favoriter...? Men, hur som helst, här är några jag vill lyfta fram för att de träffat mig djupt och gjort bestående intryck:

Nya album: 




1. 
Catherine MacLellan - "The Raven's Sun"  
Catherines röst har en innerlighet som jag omöjligt kan värja mig från... Det är sparsmakat arrangerat, men suggestivt och fullt med intensiva känslor. Chris Gauthier klämmer fram en del gitarr-solon som imponerar, men framför allt berör...  
Grundläget är melankoliskt och sökande, med en förundran och ödmjukhet som övertygar och skänker framförandet ett ljus och en försiktig framtidstro.  - Min recension finns här !

2. 
Jackson Browne - "Standing In The Breach" 
Nya "Standing In The Breach" måste vara en de bästa skivor han gjort sedan 70-talet. Här finns nerv och styrka, ett äkta engagemang, levande arrangemang och lyrik som verkligen har något att säga. - Läs mer om skivans alla låtar här !

3. 
Amelia Curran - "They Promised You Mercy"
Förra skivan "Spectators" är en ständig följeslagare och den nya är också suverän, fast mer elektrifierad och med något tuffare sound. Det här något så underligt som stark melankoli som lyfter upp dig och gör dig riktigt välmående.  - Mer på bloggen här !


4. 
John Gorka - "Bright Side of Down"
Nya skivan är bland det bästa han gjort. Först namnet: Smått genialt! Sedan konvolutet: Bland de allra snyggaste fodral jag sett på länge! Och så innehållet: 12 sånger på totalt 35 minuter som ibland snuddar vid stämningen på hans mästerverk "Temporary Road" från 1992.
Mer att läsa här !

5. 
Loudon Wainwright III - "Haven't Got The Blues (Yet)"  
Detta är fyndigt, modigt och med mycket självinsikt. En unik man låter oss kika in i sin dagbok, med en glimt i ögat...  - Mer på bloggen att läsa här !

6. 
Latin Quarter - "Tilt"
"Tilt" är en oerhört stark skiva. Steve Skaith och Yona Dunsford delar förtjänstfullt på sången. Kanske är de lite lugnare numera, men engagemanget finns där fortfarande.
-
 Min recension på bloggen här !


Övriga utgåvor som är värda all uppmärksamhet:




Eliza Gilkyson - "The Nocturne Diaries"
- Med 
"The Nocturne Diaries" så är hon tillbaka till det magiskt magiska. Skivans låtar har tillkommit under många sömnlösa nätter och de handlar om det allra viktigaste i livet.
-
 Läs min recension här !

The New Basement Tapes - 
"Lost on the River: The New Basement Tapes"
Taylor Goldsmith från Dawes har tillsammans med Elvis Costello, Rhiannon Giddens, Jim James och Marcus Mumford tonsatt nyligen funna handskrivna texter av Bob Dylan från 1967.
Lite mer finns här !


Luka Bloom - "Head and Heart"
I min värld är Luka Bloom, eller Barry Moore som han egentligen heter, en av de riktigt stora. Fantastisk sångare, gitarrist, låtskrivare, textförfattare och en stämnings-skapare av rang. Fast denna gång tolkar han mest andras låtar och gör dom till sina egna...  - Läs mer här !


Jeff Larson - "Close Circle"
När jag lyssnar på Jeff Larson's nya skiva får jag en känsla av att jag befinner mig tillbaka på 70-talet. Resonansrika akustiska gitarrer och sångstämmor som gör mig harmonisk och glad.
-
 Mer på bloggen finns här !

Johnny Coppin - "Borderland" 
Coppin har efter tiden i Decameron gett ut flera egna skivor och nya albumet är det första på ett tag och lite mer folkligt. Bättre än så här kan nog inte brittisk folkmusik göras.
Kort recension finns här !

Cousin John Band - "Broken Heart Tattoo"
- Härlig bluesrock med fina gitarrsolon, tungt komp, ett tätt sound och bra låtar. Min favorit just nu är "Sara Jane", en suverän låt.  - Läs mer på bandets hemsida !


Svenskt:                                                          

1. 
Vagabond Ways - "Vagabond Ways"
Totte Bergström, Christer Jonasson och Basse Wickman med Niklas Lindström på trummor och Patricio Cabezas på bas. Tio starka nyskrivna sånger, snyggt och engagerat framfört.
Det är sällan det görs 'Americana' så här imponerande i Sverige, ja över huvud taget.
-
 Min recension kan du läsa här !

2. 
Christine Hellqvist - "Underverk"
- Nysläppt skiva med tillhörande bok av Christine, lite tuffare, men lika engagerat som alltid. En skiva som värmer, ger tröst och ödmjuk förståelse för den värld vi alla delar. Utförligare recension kommer snart!  - Läs mer på Christines utmärkta blogg så länge !

3. 
West of Eden - "Songs from Twisting River" 
Nya skivan är mer akustisk än de tidigare. Varenda en av de 12 låtarna är av så hög klass att de skulle sticka ut på de flesta album med irländsk folkmusik. Producerad av Damien O'Kane och självaste Kate Rusby sjunger duett med Jenny Schaub.  - Recension finns här !



4. 
Elin Ruth - "Here Comes The Storm"
- Vet inte hur man ska kategorisera hennes nya låtar: Soul? Blues? Rhythm'n'blues? Gospel?
Om man lägger till rock och singer/songwriter och mixar ihop det, kanske det blir vad det är? Hur som helst spelar det ingen roll när det blir så här bra!  -
 Här kan du läsa mer !

5. Bring The Mourning On - "Northern Ghost"
- Suggestiv svensk rock, ofta med långa instrumentala partier och sökande melankolisk stämning. Tredje skivan som imponerar stort. Har uppmärksammats mycket i Tyskland. 
Utförligare recension kommer...  -
 Läs mer på deras hemsida !

6. Deborah Henriksson - "Traces" 
Deborah är född i New York och numera boende i Västerås. En mycket vacker skiva med fina melodier och utsökt sång.  - Kort recension finns här !


Live-skivor:

Har det släppts några sådana i år...?? 


Retro (Inte nytt, men nyutgivet):


1. Magna Carta with the Royal Philharmonic Orchestra - "Live at the Royal Albert Hall"  
- Inspelad 1971 och länge "försvunnen" live-skiva med tidig upplaga av Magna Carta med Chris Simpson, Glen Stuart och Davey Johnstone, den siste i riktig kanonform. Kanske tar orkestern 
i min smak för stor plats på "Seasons"-sviten, men de övriga 7 numren är en gåva att äntligen få höra...   - Mer finns på Magna Cartas hemsida !

Upptäckta alldeles för sent: 

Simon Elvnäs - "Words Unspoken" 2011

- Helt enkelt en av de bästa svenska skivorna någonsin...! Det har tagit mig tre år att inse att det här inte bara är bra utan fantastiskt...! Simon Elvnäs har en röst och en känsla som berör djupt och han skriver varierande, suggestiva melodier. Allra bäst är "Your Naked Soul", som jag tidigare haft här på bloggen: 
Samtal öppnar nya vidder. Mer kommer så småningom...
Utforska också hans hemsida !


Phil Beer & Deb Sandland - "Live 2003"

- En skiva jag länge letat efter sen jag upptäckte den helt otroliga sångerskan Deb Sandland.
Här assisterad av Show of Hands magnifike spelman Phil Beer. Nu har jag lyckats få en kopia av live-skivan som bara såldes på turnén för mer än 10 år sedan. Om möjligt ännu bättre än jag hoppades. En fröjd att höra... Hemsidor: Phil Beer och Deb Sandland



Helhetsintrycket är ett bra år med några extra givande höjdare, som kommer spelas lång tid framöver... Om man bara hinner med... Det är faktiskt många jag ännu ej hunnit lyssna på...



1 kommentar:

  1. Mycket bra, som vanligt. En del som jag inte hade koll på. Håller på att lyssna in Catherine MacLellan just nu.

    SvaraRadera