tisdag 29 december 2009

De bästa skivorna 2009

Jag är egentligen fullständigt ointresserad av listor, speciellt de som ska visa försäljnings-statistik, antal röster vid omröstningar, eller annat som bara mäter hur känd någon kändis är.

Vem kan mäta min upplevelse av en sång? Blir min upplevelse starkare om fler tycker likadant? Blir min middag godare för att fler väljer samma meny?


Men, personliga sammanställningar kan vara intressanta... De kan ju ge nya infallsvinklar, nya förslag på härliga upptäckter som jag inte lyckats göra i detta enorma hav av utgiven musik. Så, här kommer mina bästa skivor för 2009:



1) Paper Aeroplanes – "The Day We Ran Into the Sea"
Jag säger det igen: Detta kan bli nästa års stora genombrott! Om så inte blir fallet beror det givetvis på skivindustrins vidriga och insnärjda indoktrinering och inte ett dugg på mitt omdöme... Sarah Howells borde bli rikligt uppskattad och älskad för det hon gör, och nu är det upp till er alla att upptäcka det...
Vet du inte vilka Paper Aeroplanes är? Läs min blogg här ! Eller se videon här !

2) Great Lake Swimmers – "Lost Channels"
Ännu ett underbart vackert och suggestivt album av Toni Dekker och kompani. Musik att krypa in i och bli sofistikerat lugn och harmonisk av!


3) Steve Skaith Band – "Latin Quarter Revisited"

Latin Quarters sångare gör nya tolkningar av dessa mästerliga låtar med sin nya grupp i Mexico, dit han flyttade för några år sedan. Intensivt angeläget!

Övriga utgåvor som är värda all uppmärksamhet:
Ad Vanderveen – "Faithful To Love"
Antje Duvekot – "The Near Demise of the High Wire Dancer"
Catherine MacLellan – "Water In the Ground"
John Gorka – "So Dark You See"
Mark Knopfler – "Get Lucky"
Phil Beer Band – "Mandorock"
West of Eden - "Travelogue"


Bästa återutgivning:
Steve Knightley – "Track of Words"
Show of Hands ena halva gav ut sin första soloskiva för mer än 10 år sedan och nu finns den tillgänglig igen. En enorm samling låtar underbart framförda. Hur kunde detta album undvika att uppmärksammas? Helt obegripligt....


Bästa live-skivor:
1) Shawn Colvin - "Live"
Äntligen en live skiva med Shawn solo utan komp. Makalöst bra!
2) Bruce Cockburn – "Slice of Life"
Bruce Cockburn ensam med sin gitarr låter mer än de flesta grupper!

Bästa samling:
Chris Simpson – "When All Is Said and Done"

Magna Cartas frontalfigur sammanställer 40 år av musikskapande. Det skulle bli ett avslut, men blev början på en oväntad återförening med Tom Hoy.

Bästa julskiva:
Thea Gilmore – "Strange Communion"
Ingen kategori att ta med egentligen, men för en gångs skull kom det en bra julskiva...

Låt oss hoppas på ett lika bra 2010!

2 kommentarer:

  1. Kulturens Wektare02 januari, 2010

    Valde några titlar från förra årets lista och köpte till biblioteket.Kanske blir det likadant i år. Kolla in: www.gotlib.goteborg.se

    SvaraRadera
  2. Härligt att nå'n bryr sig om vad jag tycker!
    Vad köpte du in?
    Eller måste jag leta reda på dem?

    Ad Vanderveen?

    SvaraRadera