lördag 14 november 2009

Nästa års nya stora stjärna?

Egentligen är det här med stjärnor och idol-hysteri för mig löje-väckande, sjukt och helt irrelevant.
Jag tycker inte att vi ska placera våra idoler på en piedestal, utan för mig är de största hjältarna de som vågar sticka ut trots att de står mitt ibland oss. De som vågar visa sig som sårbara människor och ändå pekar ut nya bättre vägar att gå. Därför brukar jag inte kalla dem för idoler, utan benämna dem
"husprofeter".



Sarah Howells, som jag skrev om i inlägget om Half Moon i Putney, kanske inte blir någon husprofet.
Men hon kan mycket väl bli nästa års riktigt stora stjärnskott och få ett riktigt stort genombrott!

Sarah har nu kommit ut med (eller rättare sagt: kommer ut med nästa år, jag har beställt den direkt via hennes facebook-sida) sin första egna skiva under gruppnamnet Paper Aeroplanes (som består av Sarah själv och musikern/producenten Richard Llewellyn).

"The Day We Ran Into The Sea" består av 12 underbart direkta pop-låtar kryddade med lite folk-stänk i form av mandoliner och en doft av folklig tradition. Vet inte hur jag ska beskriva det bättre, men skivan är fylld av låtar som fastnar direkt och sätter sig som ett fästingbett, utan att för den skull bortse från vare sig egenhet, närhet eller äkthet. Sarahs sensuella stämma med walesisk accent fyller låtarna och jag faller pladask.

Inledande "Cliche" borde med sin direkta melodislinga kunna utklassa varenda befintlig listetta. Följande "Freewheel" sitter efter ett par lyssningar minst lika bra, intensiv som en envis sommarfluga. Tredje "Lifelight" är en så vacker kärleksförklaring att man darrar. "Take It Easy" (inte Jackson Brownes klassiker) är lite lugnare med tänkvärda textrader. Skivans titel kommer från "Newport Beach" och är den vackraste nya låt jag hört på bra länge. Jag var först helt övertygad om att det måste vara en känd traditionell låt, men det är Sarahs original, fullkomligt bedårande!

Länkar:
Paper Aeroplanes My Space-sida - med låtar från skivan och ännu fler outgivna låtar
Sarah Howells My Space-sida - med en del andra låtar från andra projekt, bl.a. med Al Lewis
Sounds Box - där du kan höra smakprov och ladda hem hela skivan mycket billigt

Om det nu är så att det finns nå'n rättvisa och ödets nycker slår rätt för en gångs skull och Sarah Howells välförtjänt slår igenom - kom ihåg var ni hörde det först!

3 kommentarer:

  1. Detta var nytt för mig. Lyssnar på Paper Aeroplanes Mysspace sida just nu. Verkar bra

    SvaraRadera
  2. Visst är det bra... och skivan växer ännu!

    SvaraRadera
  3. Man lär så länge man lever... Nu vet jag att "Newport Beach" faktiskt är Richard Llewellyn's låt. Men, den är ju lika otroligt bra för det!

    - ArT

    SvaraRadera