lördag 6 augusti 2022

Winnerbäck - Ödmjuka betraktelser och ett jädra drag...

Lars Winnerbäck - Sundbyholm, Eskilstuna 2022-08-05


Så blev då den här konserten äntligen av, efter att ha blivit inställd två somrar i rad. Under den tiden har Winnerbäck hunnit släppa en ny skiva och det kändes i luften att förväntningarna var mycket höga. Jag vill påstå att de infriades med råge...! Drygt två timmar med Winnerbäck blev en kavalkad av mestadels rockiga låtar, med både snits och elegans.

Hans eminenta band, bestående av Staffan Johansson och Carl Ekerstam på gitarrer, Jerker Odelholm på bas, Sandra Widman på gitarr och sång, Tomas Hallonsten på keyboards, samt den stora publikfavoriten Jonna Löfgren bakom trummorna, är utan minsta tvekan ett suveränt bra band som verkligen kan skapa både tryck och känsla.


När Winnerbäck sedan kör "Hjärter Dams sista sång" ensam på akustisk gitarr lyckas han hålla kvar samma intensitet som när hela bandet backar upp honom. Det säger mycket om den kraft som finns i den sången. Då känner jag plötsligt hur en tår letar sig ner för min kind. Det är som om marken skälver när jag blir berörd.

Det finns fler höjdpunkter under kvällen och det är så många att det känns dumt att rabbla upp dem alla, men jag måste nämna "Tror jag hitttar hem", som satt precis där den skulle. Det nya arrangemanget av "Söndermarken" lyfter verkligen denna låt till nya höjder. Givetvis så har vi alla favoriter som vi önskat höra, men det gör inte så mycket, för allt är så himla bra ändå.



Bakom scenen visades ett imponerande bildspel upp under nästan hela framträdandet. Snyggt och stiligt utan att pocka på för mycket uppmärksamhet.

Joel Alme inledde kvällen och gjorde det bra. Hade jag känt till hans låtar bättre hade jag nog haft lättare att uppskatta hans avdelning. En del starka sånger, men det kanske lät lite för lika för mig, men det tog sig mot slutet och Alme ska känna sig nöjd med sin insats...


Sammanfattningsvis blev det en härlig kväll med en artist helt utan behov av att framhäva sig själv... En ödmjuk medmänniska som har en sällsynt förmåga att sätta ord på våra vardagliga känslor och sedan med sitt band spela upp sångerna som om det gällde livet.

1 kommentar:

  1. Bra fångat! Saknade Älvens industrier och Skjutna stad och några fler från Eldtuppen, hans bästa på många år.

    SvaraRadera