onsdag 31 augusti 2022

Snart en vecka till valet…

Det är bara en dryg vecka innan vi går till val igen. Jag känner mig redan oroad. Jag vet ju att politik är så oerhört viktigt, men när jag märker hur lite det pratas om miljöfrågorna så blir jag livrädd...
Den här planeten utsätts dagligen för en brutal rovdrift och vi kan inte fortsätta att blunda för det. Vi kan inte fortsätta att överföra våra miljöproblem till kommande generationer...! Vi kan ju försöka förneka det, men är vi det minsta mottagliga för fakta så inser vi lätt att det faktiskt är allvarligt. Vi måste göra något åt klimatkrisen, så är det bara...

Jag har fått en sammanställning från Naturskyddsföreningen, där de spaltar upp 22 frågor som vi verkligen måste ta tag i. Du kan se vilka frågor det rör sig om här.

De har sedan låtit alla partier kryssa för de punkter som de är beredda att aktivt driva under kommande mandatperiod.
Källa: Naturskyddsföreningens hemsida.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet är beredda att strida för 22 respektive 20 frågor. Bra jobbat...!

Liberalerna har överraskande 18 ”ja”-kryss, men de hade många även i förra valets enkät och de gjorde sedan egentligen ingenting. Tomma löften... De är ju dessutom för kärnkraft (och har en vidrig skolpolitik), så de är ju verkligen inte att räkna med.

Centern har 13 ”ja”, men hur ska man kunna tro på deras miljöpolitik så länge som de tydligt försvarar och även vill utöka rovdriften på skogen och i praktiken utplåna våra skogar?

Den stora chocken för mig är att Socialdemokraterna bara har 5 kryss…! Jo, endast 5 ja-kryss, alltså lika många som KD och Moderaterna. Detta är riktigt skamligt av ett parti som borde ha vett för betydligt mer. Hur kan sossarna ha hamnat så långt ut till höger...? Du som har tänkt rösta på Sossarna tycker jag ska ta kontakt med en politiker och kräva större vikt vid miljö-politiken om de ska få behålla din röst.

SD har bara ett kryss och fortsätter således helt sakna ambitioner när det gäller miljön. Det är troligen invandringens fel som allt annat...

För de som tycker att miljöpolitiken måste fram i rampljuset, innan det är för sent, så finns således bara två partier som är möjliga att välja. Det skrämmer mig något oerhört att bara dessa två partier inser allvaret och att alla andra förnekar läget eller helt enkelt inte vill göra något...

Runrig sjunger talande on detta viktiga. Observera att låten börjar helt först efter 22 sekunder.



Är vi så förblindade att våra pengar är större och viktigare än det vi lämnar till våra barn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar