måndag 22 augusti 2022

Steve Yanek - Ett återbesök 17 år senare

Steve Yanek - "Across The Landscape" 2005 och "Long Overdue" 2022

För 15 år sedan så lyssnade jag en hel del på Steve Yanek's första skiva. Snyggt producerad singer/songwriter med country-rock stuk. Låtar om kärlek som berörde.

Så småningom glömde jag bort skivan, men så fick jag aningen förvånad för några månader se samma skiva bli kallad "ny debutskiva". Det visade sig att den först nu släpps i Europa. Hur jag fick mitt gamla exemplar minns jag inte, men då var det mycket billigt att beställa från staterna på nätet och kanske det var så den hamnade här hemma.

När jag nu lyssnar på den igen inser jag att jag mindes rätt. Bra och medryckande musik, som gjord för att ha på en lång resa i bilen. Extra stort plus till "Emily's Eyes", en mycket vacker och känslig balllad.



Det visar sig att Steve Yanek tagit tag i sitt musikskapande igen och nu har uppföljaren med det passande namnet "Long Overdue" sett dagens ljus. Ännu en ny skiva lär dessutom vara på gång senare i höst.

Den nya skivan låter mycket som en slags fortsättning på den första. Omväxlande, helgjuten produktion, bra sånger och sympatiskt på alla vis. Det är egentligen fånigt att lyfta fram några speciella låtar, men "All The Sorrow" visar en sån modig analys av sig själv, att man förundras hur han öppet vågar erkänna allt det han gör.

Det ska bli spännande att se vad Steve Yanek kommer med härnäst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar