tisdag 22 mars 2022

Trädet

Christer Jonasson Tolv - "Trädet" - singel 2022

Christer Jonasson Tolv gav för tre år sedan ut EP:n "Fyra Sånger", som jag utnämnde till bästa "skiva" år 2019. Många fler skulle älska den om de bara fick höra den.

Christer skrev också "Allt Jag Ville Ha", som han spelade in med FJK 2016.
Det är en av mina mest älskade låtar, den ger mig alltid en påminnelse om
vad som betyder mest här i livet och
den framkallar på så sätt lite distans
till mig själv.

Idag släpper han en ny singel kallad "Trädet", en typisk Christer-låt med gitarrplock som liksom porlar fram och texten har, som alltid när det gäller Christer, finurliga formuleringar.



Han har varit med och kämpat för att rädda Ojnareskogen på Gotland, där han numera bor. När han var med i Vagabond Ways för åtta år sen (Hjälp, vad tiden går...) skrev Christer denna fina betraktelse över fridfullheten man kan finna där i skogen:



Så träd och natur har en viktig plats i Christers liv. Det märks tydligt även på hans nya singel.

Länkar:
Christers Hemsida
Christer på Soundcloud
Hans kanal på YouTube
Christer på Spotify

På fredag spelar Christer med FJK i Stockholm. Det ser jag fram emot...

PS: Den fina bilden på trädet är tagen av Måns Jonasson, som också filmat videon där Christer går på Söder, i de kvarter där de bodde när Måns var riktigt liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar