tisdag 1 mars 2022

Karin Inggårde - Redo för större saker



Karin Inggårde heter en tjej som bor på landet utanför Eskilstuna och som under flera år sakta men säkert tagit steg efter steg i sitt musikaliska skapande. I slutet av förra året släppte hon sin hitills mest ambitiösa inspelning med sin egen "Fire". En proffsig video och en stark låt, mycket snyggt arrangerad, där allt byggs upp tills det täta kompet nästan exploderar och Karins helgjutna sång firar stora triumfer. Imponerande på alla sätt och vis. Därtill väldigt sympatiskt.



I november förra året spelade hon med sitt 6-manna band på Royal i Eskilstuna, en konsert
som jag tyvärr missade. Några av hennes egna låtar från den kvällen, som "Make It Simple"
här ovanför, finns på You Tube och det är så bra att jag förbannar att jag inte visste om den spelningen.

Här är ett potpurri på några fler av hennes egna låtar (och "Make It Simple" igen) från en konsert några månader tidigare, i ett litet mer akustiskt, avskalat format. Karins förmåga att behålla intensiteten både i lugnare och mer kraftfulla partier gör hennes röst så närgången att det är omöjligt att inte spetsa öronen.



Ibland sjunger Karin också andras sånger. Här kommer en inspelning hon gick upp och bandade mitt i natten, en cover på Gretchen Wilsons fina "Come To Bed": Samma fina känsla i rösten när hon vandrar mellan det lågmält känsliga och den uttryckfulla kraften när hon tar i lite mer, hela tiden lika trovärdig.



Jag tycker det är alldeles uppenbart att Karin Inggårde är redo för större saker. Frågan är bara hur...

1 kommentar:

  1. Riktigt, riktigt bra, som "följare" får jag ju reda på många fina uppslag!
    Tack!

    SvaraRadera