fredag 18 mars 2022

Stark debut av Tobias Bäckstrand

Tobias Bäckstrand - "Heal" - Paraply Records 2022



Tobias Bäckstrand släpper i dagarna sin första skiva i eget namn, men hade jag inte vetat om det så hade jag nog trott att det här var en grupp. De låter verkligen samspelta och tydligen är flera av musikerna på skivan med i Mikael Perssons band, där även Tobias lär ha spelat en del. Hur som helst är det ett "tajt" och snitsigt komp som lyfter upp skivan till en imponerande och sympatisk debutskiva.

Jag skulle nog kalla det för folk-rock, även om Berra Karlssons pedal steel emellanåt får det att gränsa till country-rock. Svenska musiker som spelar folk-rock brukar ju ofta komma ifrån jazz-kretsar, men här är det mer intryck av pop, rock och lite visa. Ibland låter det lite som progg, ibland som Kebnekaise, men när flöjten kommer fram i täten så tänker jag mest på Jethro Tull.

Första spåret "Irish Coffe" är en vidunderligt vacker flöjtkomposition av och med Magdalena Gerberg i förgrunden. Snart kommer hela bandet in och allt sätter fart med "Och Regnet Föll". Därefter kommer "Om Så Bara För En Stund", en lugn låt med fin sång av Anna-Lena Seydlitz. Den följs av "Mörker Ljus", kanske den allra bästa låten med ett riktigt "driv". Och så fortsätter det...

Man blir glad och pigg av musiken och utan att vara oförskämd är det här en skiva som det är väldigt bra att diska eller plocka i ordning till. Man blir ju glad och uppåt, så därför blir man ju mer effektiv. Och det säger jag som beröm...! Det är faktiskt svårt att finna skivor som hjälper en med vardagens sysslor.



Har jag några invändningar skulle det i så fall vara den korta speltiden på 35 minuter och att Tobias växlar lite oväntat mellan svenska och engelska. Men det är bagateller när det annars är så här medryckande och bra på alla sätt. En mycket stark debut...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar