söndag 6 februari 2022

Krysia Kristianne del 2

Fortsättning om Krysia Kocjan / Kristianne:

Bortsett från lite sång på skivor med The Kinks och Mike Heron (f.d. Incredible String Band) så hände ingenting i Krysia's karriär mellan 1974 och 1980.

Hon flyttade dock till USA någon gång under den perioden och kom med i Al Stewart's komp-grupp "Shot In The Dark" och var med på albumet "24 Carrots/Parrots" 1980 och den efter-följande dubbeln "Live / Indian Summer" året efter.

Här är ett live-klipp med "Midnight Rocks", där man både kan se henne och tydligt höra hennes fina sång på några ställen:



Hon är betydligt mer framträdande på Shot In The Dark's enda egna LP, som producerades av Al Stewart och gavs ut 1981.

Krysia sjunger 6 av 10 sånger och har skrivit eller är medkompositör till 7 av låtarna.



Detta är en skiva som jag fullkomligt älskade när det begav sig. Musiken gjorde mig så glad och jag diggade från början till slut. Peter White och Adam Yurman firar triumfer med sitt gitarrspel, Robin Lamble spelar bas och sjunger riktigt bra han med. Bryan Savage har drag i både saxofon och flöjt. Och så Krysia med sin härliga röst...

Skivan var därtill så distinkt producerad och lät så otroligt bra. Inte att förakta det heller...

Mig veterligt finns skivan fortfarande inte utgiven på CD, men kom i alla fall digitalt för något år sen. Så numera finns den både på Spotify och YouTube.

Här är "Playing With Lightning", det första numret på skivan. Robin Lamble sköter här sången. Jag blir fortfarande på härligt humör av att höra den.



Och... Så finns här den definitiva prototypen för en hit-låt i mina öron. "Just As well" börjar med enbart slagverk och byggs snart upp. Krysia sjunger så snabbt att sången blir en del av rytmen. Här finns rikligt med både fart och drag. Allt är så himla snitsigt...

Det är skamligt att "Just As Well" inte alls blev känd.



Efter tiden i "Shot In The Dark" blev det åter tyst kring Krysia.

I del 3 kommer jag dock att lyfta fram en riktigt stark skiva hon faktiskt gjorde, men som snabbt försvann...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar