onsdag 23 februari 2022

Gary Brooker RIP

Jag minns när jag var liten och vi i familjen såg någon gammal film på TV, då brukade farsan ofta kommentera: "Det där är XX, han är död". Snart kan man göra det samma, för nu börjar de gamla favoriterna "trilla av pin" en efter en. Nu var det Gary Brooker's tur...



Gary Brooker komponerade musiken och sjöng Procol Harum's fina "A Whiter Shade of Pale". Matthew Fisher spelade den häftiga orgeln och har senare fått tilldelat sig som medkompositör för detta. Keith Reid skrev den mystiska lyriken.

Finns det någon låt som man mer har dansat tryckare till på festerna under ens ungdomstid?
En oerhört gripande och speciell låt på många sätt.



Den LP med Procol Harum som jag lyssnade mest på var dock "A Salty Dog". Jag, som inte brukar vara så förtjust i pompösa orkesterarrangemang, jag fullkomligt älskade det pampiga och dramatiska på "A Salty Dog". Jag tyckte också väldigt mycket om Matthew Fisher's sång "Pilgrim's Progress". Strax efter skivans utgivning lämnade Fisher gruppen, Gary Brooker tog över helt och mitt intresse avtog något...



"A Whiter Shade of Pale" är odödlig och har spelats in av över 1000 olika artister. Lite underligt, jag förknippar den framför allt med Brookers sång och Fishers orgel...



Martin Tallström har gjort en instrumental tolkning på akustisk gitarr. Enastående vackert och det låter nästan som en gammal barock-låt. En fin hyllning till Gary Brooker idag, tycker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar