fredag 29 oktober 2021

Vilset sökande i unga år...



1972. 16 år. Sökande. Undrande. Osäker på så mycket och så säker på det jag inte borde varit. Ändå var livet enkelt. Smala val. Mycket tid. Förväntan. Jackson Brownes första skiva växte på mig. "A Child In These Hills" var väl inte den mest lättillgängliga sången, men den appellerade på något speciellt sätt allt det jag kände. Vilsenheten. Ensamheten. Drömmarna. Osäkerheten.

Chased from the gates of the city
where no one had touched me
I am away
I am alone
I am a child in these hills
And looking for water
And looking for life
- Jackson Browne


Och så detta makalösa solo på munspel av Jimmie Fadden. Hade aldrig hört något liknande. Vet inte om jag än idag har hört något mer sådant. Tror inte det.

När Val McCallum kom med i Jacksons band så plockade man upp "A Child In These Hills" igen, eftersom Val kunde spela munspelet nästan lika häftigt som Jimmie Fadden. Nyligen gjordes en ny inspelning till förmån för Verde Valley School:



Det unga, oskuldsfulla i Jacksons röst har med tiden ersatts av den erfarne mannens vishet.

När munspelet sakta avlägsnar sig på slutet vet jag allt och inget.


1 kommentar:

  1. Underbar version. Jag älskar det här bandet med Val och Greg.

    SvaraRadera