lördag 8 maj 2021

Vettiga skogsägare träder fram

Jag blev glad över den här debattartikeln i SvD: Skogsägare: Vill se naturnära skogsbruk.

Det finns givetvis vettiga skogsägare, även om de inte har synts så mycket i debatten. Men här träder fler än 250 skogsägare fram och visar att de har ambitioner att ta hand om sin skog och se till att den mår bra. Annars handlar det ju nästan bara om bortförklaringar och ett tjatigt hänvisande till "äganderätten"... Alltså deras rätt att tjäna pengar oavsett hur det går till...

För mig är det sjukt och mycket oroande. Det är alltid allvarligt om vi litar på att girighet ska lösa alla problem. För mig är äganderätten förknippad med ett stort ansvar och om det ansvaret inte tas då måste vi gå in med lagar och styrmedel för att kräva fram det ansvaret. Kalla det vad du vill, det är ointressant. Det är alltid bättre att ta ansvar än att inte göra det. Om min frihet begränsar andras frihet, andras rättigheter, då är det inte frihet längre. Då är det enbart pengarna som styr och det har hitills aldrig visat öka ansvarstagandet eller viljan att ödmjukt ta hänsyn till miljöfrågorna.

Det går att bedriva ett vettigt skogsbruk och det går att få det lönsamt. Dessa 250 skogsägare ger mig hopp...!



Min vän Morgan Erina har spelat in en ny version av historiens främsta kamplåt, "We Shall Over Come", och givetvis gör hon det fenomenalt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar