onsdag 8 juni 2016

Låt mig...

Det fanns en gång en riktigt bra ungdomstidning kallad "Glöd" som delades ut gratis i hela
18 år. En tidning som tog upp saker på ungdomarnas villkor utan att brista i saklighet eller omdöme. En tidning som nådde ungdomarna utan pekpinnar eller glättighet. Men borgarna lade ner den 2009. Skamligt...!!

I den kunde man bl.a. läsa tänkvärda dikter som ungdomarna själva skickat in. Den här av "Lisa" säger mer än många doktorsavhandlingar om hur det är att växa upp:

Låt mig

Låt mej få vara
en trotsig tonåring
Jag kommer att bli vuxen
Låt mej få skrika
och springa min väg
Jag kommer att återvända
Låt mej få hitta min egen väg
Jag kommer ändå att söka
Låt mej få snubbla
Jag kommer att resa mej
Låt mej få deppa och vara sur
Jag kommer att bli glad igen
Låt mej få hitta mitt eget liv
Jag kommer att lämna er snart
Låt mej få ha hemligheter
Jag kommer att berätta dem sen
Låt mej inte bli sårad
Jag litar ju på er
Låt mej få prata när jag behöver
Jag klarar inte det här själv
Låt mej få gå när jag är redo
men släpp mej inte helt
Låt mej få komma igen
och vara liten
Jag vill inte alltid vara stor
- Lisa


Något att tänka på för alla som jobbar med tonåringar... Eller har dom hemma...

Det finns så många vettiga och förnuftiga tonåringar, även när de prövar sina vingar på de mest underliga sätt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar