fredag 18 mars 2016

West of Eden porträtterar utvandringen

West of Eden - "Look To The West" 2016

West of Eden från Göteborg är nu uppe i nionde albumet, och man undrade ju om de ännu en gång skulle kunna leverera samma höga kvalitet, speciellt när de gett sig på ett så svårt projekt som att samla låtar om den stora utvandringen till Amerika. Svaret är ett tveklöst: Jovisst!!

"Look To The West" innehåller 13 låtar som alla handlar om utvandringen på något sett. Det är bara att lyssna och bli imponerad över att de galant fixar ett sådant här projekt.


Kanske att det finns färre sånger som fastnar direkt, men efter ett par lyssningar växer de till sig och jag kan bara konstatera: Jenny Schaub sjunger lika förträffligt som vanligt och texterna känns lika inspirerande även denna gång. Martin Schaub sjunger bra han med och ligger bakom det mesta musikaliskt. Han börjar därtill växa ut till en av landets bästa producenter, snyggt och välbalanserat, men där små detaljer får ta plats och där idéerna känns fräscha.

Lars Broman på fiol, Martin Holmlund med sin bas, Ola Karlevo bakom trummorna, samt Henning Sernhede på gitarr och mandolin kompletterar och bidrar alla på sitt sätt till slutresultatet.



Jag var länge tämligen ointresserad av historia. Det var först när jag på 80-talet under min lärarutbildning fick en fantastisk berättare som lärare som jag började förstå vikten av vårt historiska arv och vad vi har att lära därav. Underligt nog har det dokumenterats vädigt lite musikaliskt och West of Eden fyller med detta album på både mängd och kvalitet.

På deras utmärkta hemsida finns de flesta låttexter till alla deras skivor och en hel del annat: West of Eden's hemsida

Här kan du läsa press-releasen: Look to the West

Till slut måste jag nämna de fina svartvita bilderna på bandet, som med tidstypiska kläder och historisk stämning accentuerar "Look To The West" som ett imponerande historiskt dokument.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar