tisdag 19 januari 2016

RIP Glenn Frey

Vaknade i morse med huvudvärk och såg snart nyheten att Glenn Frey gått bort blott 67 år gammal. Plötsligt föreföll huvudvärken som en skitsak... Ännu en påminnelse om att vi alla måste ta till vara varje minut...



We can never know about tomorrow
But still we have to choose which way to go
- Glenn Frey


Glenn Frey var kraften bakom The Eagles och deras tidiga skivor var väldigt betydelsefulla för mitt musikletande. Freys röst var till en början min favorit i Eagles. Idag skattar jag Don Henley skyhögt över de andra, både som sångare och kompositör, men det hör ju inte hit...

Glenn Frey var arrangören, den överpedante organisatören, den vitala kraften i tidiga Eagles. Hans solokarriär var ytterst ojämn och för mina öron till stor del ointressant. Men jag gillade "Strange Weather" som låten ovan är hämtad ifrån.

"Lyin' Eyes" från "One Of These Nights" kan ses som prototypen för välsvarvad country-rock som ändå berör med både inehåll och ett mycket tilltalande arrangemang. En låt jag älskade när det begav sig...



Bara 67 år... Det får en att bli lite skraj...

I look at you, your whole life stands before you
I look at me and I'm running out of time
Time has brought us here to share these moments
To look for something we may never find
- Glenn Frey


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar