söndag 11 maj 2014

Alternativ hyllning till Jackson Browne

Varför tycker jag att hyllningen till Jackson Browne med dubbel-CD:n "Looking Into You" känns lite begränsad, trots att den är så bra...? Tror jag inser orsaken när jag upptäcker att det nog uteslutande är amerikanska artister... Uttryckssätt och 'approach' är väl det som skiljer mest mellan kontinenterna... Så jag satte ihop en alternativ hyllning:

Alternate Jackson Browne Tribute - Spellista på Spotify

Det är fortfarande flest amerikaner, men engelsmännens bidrag ger en annan 'touch'. Tycker också att Tom Rush måste vara med när man pratar om covers på Jackson Browne. Liksom Bonnie Raitt när hon är som bäst. Richie Havens och Pops Staples adderar också en intensitet och andra klanger. Tycker nog att den här samlingen är minst lika bra och lite bredare...



Jag sorterade bort de flesta tidiga inspelningar som gjordes. Tom Rush, Nitty Gritty Dirt Band, Nico och Steve Noonan spelade ju tidigt in låtar av Jackson Browne, en del ännu idag outgivna av honom själv.

Dessa är lite mer märkta av tiden och en del är faktiskt inte så bra... Men de är ändå viktiga historiskt och har sin charm och väckte intresset för Jackson's sångskapande. Så de fick helt enkelt bli en egen lista:


Early Jackson Browne by others - Spellista på Spotify  

Tänk att de flesta av dessa låtar skrevs när Jackson var mellan 15 och 20 år gammal...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar