söndag 20 april 2014

Energiflöde med drag och galen glädje

Walk off the Earth, Debaser Medis, Stockholm, 2014-04-19



Kanadensiska 'Walk off The Earth' besökte Debaser i Stockholm igår och bjöd på en fartfylld show med drag, effekter och ett aldrig sinande energiflöde. Det imponerar just för att alla gränser överskrids, det fjantas, det smäller och det händer hela tiden massvis på scenen. Gianni Luminati, Ryan Marshall och Sarah Blackwood sjunger och byter instrument och platser, hoppar, skuttar och lever ut all tänkbar känsla. Därtill sjunger de med tre fascinerande röster superba stämmor. Förstärkta av trummor och andra rytminstrument accentueras hela tiden rytmen och det blir ett drag av sällan skådat slag...

På skiva och på videos, extra vanligt i WOTE:s fall, är det ofta lugnare, mer akustiskt och ändå lika galet. På scen blev de nästan som en stöt av energi och glädje. Kvaliteten och ambitionen är det inget fel på heller. Sarah Blackwood blir med sitt enorma hårsvall som en levande docka och det är svårt att inte följa hennes förehavanden däruppe. Men det händer mer hela tiden. Tror att man skulle lägga märke till massvis med nya saker om man kunde se allt igen... och höra allt igen... vilket jag gärna skulle göra...! Ändå kan jag längta till ett litet mer akustiskt format...



Som förband spelade 'Camera2' från New York. Allt det som WOTE har i överflöd verkar saknas här. Överstyrd bas, ljudmattor utan nyanser och syntljud som irriterar som surrande flugor. Dessutom ett envist användande av blinkande stroboskop-ljus som var poppis på diskoteken på 80-talet. Alltså: Inget för mig, men jag hade nog inte brytt mig om de haft vett att be om ursäkt för att de startade nästan en timme efter utsatt tid... vilket medförde att jag missade slutet av Walk off the Earth...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar