fredag 19 juli 2013

Magiska ögonblick med Bonnie Raitt

Bonnie Raitt, Cirkus, Stockholm, 2013-07-16
När Bonnie Raitt startade "Angel from Montgomery" oackompanjerad på Cirkus stod tiden stilla och höll andan. När hon senare gjorde "I Can't Make You Love Me" stannade både tid och rum. Några magiska ögonblick när Bonnie Raitt med sitt skickliga band gästade Cirkus på tisdags-kvällen och det var tydligt att de trivdes och att det även för dem blev en speciell kväll.

Jag känner mig lite kluven för Bonnies skivor: Balladerna är ofta oerhört känslosamma och när hon drar på och spelar slide är det ofta enastående, men när det blir för mycket funk kan det även bli riktigt tråkigt... Jag vet dock att hon sällan ger en dålig konsert och jag respekterar verkligen hennes ärliga politiska engagemang för en bättre värld.

Så mina förväntningar var höga och ändå blev jag överraskad över hur bra det blev. George Marinelli spelade lite ruffig elgitarr som förstärkte Bonnies förträffliga sång och höjdar-upplevelserna blev fler och fler ju längre de höll på.

Enda besvikelsen var när Bonnie efter första låten lyfte bort den extra mikrofon som jag upptäckt stod på scenen... Den innebar ju möjligheten att Jackson Browne åtminstone teoretiskt skulle kunna dyka upp, och då kanske de gjort både "The Times You've Come"
och "My Opening Farewell" och då hade jag troligtvis kommit i livslång extas...

Det finns mycket som stod på min önskelista och allt kunde ju inte förstås tillgodoses.
Richard Thompsons "Dimming Of The Day" var bland det som vi inte fick äran att höra:



Till slut kom också det politiska fram: "I hope America will deal with all it's shit"... Klarspråk rakt ut. När de blev inklappade blev det fyra extranummer på raken och ändå kom de in ytterligare en gång och avslutade med en gripande "Louise" från hennes kanske bästa skiva "Sweet Forgiveness". En värdig avslutning på två stundtals magiska timmar.


1 kommentar:

  1. Jag har aldrig hört Angel From Montgomery så vacker förut. Det var nog det jag kommer att minnas flera år framöver. Jag gillar att hon fortsätter att vara Bonnie Raitt och inte blir någons produkt.
    Så glad att du kunde komma trots det korta varslet. Skulle ha gått själv men det är alltid härligt att få dela magi med någon som förstår. Kul att få 'bjuda' dig på din första Bonnie konsert, nu kan väl hon o Jackson ta sig hit o spela ihop.

    SvaraRadera