söndag 21 juli 2013

Lilla Enköping stora när det gäller folkrock

Enköpings Folkrock Festival 2013-07-20
med Vagabond Ways, Eastwick, Erik Brodén och Engmans Kapell

För andra året i rad bar det av till Enköping och deras Folkrockfestival på mysiga Klara Hall. Redan i entrén möts vi av trevliga arrangörer och några av musikerna. Snart upptäcker jag att lokalerna har byggts om: scenen och baren har bytt plats. Jag hoppas verkligen att en del ljud-problem igår inte har med ombyggnaden att göra. Klara Hall är verkligen ett kanonställe och dessutom med god mat och fin service.


Först ut var den elektriska varianten av Vagabond Ways: Christer Jonasson, Totte Bergström och Basse Wickman, med Patricio Cabezas på bas och den vikarierande trummisen Anders Ohlsson. Jag kan ju inte sticka under stol med att det i första hand är för att se och höra VW som jag tagit mig hit. Och jag kan omöjligt bli besviken: Ljudet är mycket bra, det svänger, strålande spel på elektriska gitarrer, 3 låtar från den nästan färdiga skivan och därtill suveränt val av covers. Den inlånade trummisen Anders Ohlsson gör ett strålande jobb efter endast ett par rep-tillfällen. Det enda jag kunde önska var väl att få höra ännu mer från nya skivan...


Eastwick från Östersund gjorde förra året ett mycket imponerande framträdande och jag tyckte lite synd om dem igår: Strulande ljud med rundgång, en väldigt pratig publik och dessutom utan duktige Bo Lindberg på gitarr. Katarina Åhlén på cello, Peter Roos på fiol och Jens Ganman på sång och gitarr, samt vikarien på gitarr Martin Kjellerstedt, kämpade på väl,
men det här var inte deras dag...
De förtjänar verkligen bättre! Kolla in videon ovan så fattar du...!


Gitarristen Erik Brodén var nytillskottet jämfört med förra året. Vilken överraskning!! Direkt när han kliver upp på scenen med en akustisk gitarr och kör ett par låtar själv, innan hans band kommer in, så märks hans utstrålning och intensiva närvaro.


"Pipet" ovan är en bitter, men väldigt stark låt. När hans band med de eminenta musikerna Martin Tromsson på bas, Peppe Lindholm bakom trummorna och Jens Back på klaviatur senare ansluter, blir det tryck på Klara Hall. Ljudet är åter riktigt bra och Brodéns låtar håller hög klass. T.ex. hans sång till Bruce Springsteen. Just när jag önskar lite elgitarr så sätter han på sig en sån och kör ännu intensivare. Till slut avslutar han med ett par blues-nummer och det är blues-gung av högsta klass. Den här mannen vill jag definitivt höra mer av!

Engmans Kapell är åter i Enköping och detta var deras 10:e spelning i staden. Det är folkrock med Pogues- och Levellers-struk och det "sitter", spelglädjen sprudlar och folk släpper loss alla hämningar. Tyvärr var Pär Engman något förkyld och sången var därför inte lika tydlig som förra året. Ljudet var inte heller lika bra och det var synd. Ett par nya låtar bjöds vi på: "Som Du Vill" kan bli en favorit. Det är bra, rentav mycket bra, och det är inte mycket mer att säga. De är älskade här och det är tydligt att det är ömsesidigt.

Stort tack till Lars Wall och de eldsjälar som driver denna festival!

Som avslutning kan jag inte låta bli att ta med kompisarna Brodén och Engman när de ger sig på Pink Floyd's "Wish You Were Here":


Den får de gärna spela nästa år...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar