söndag 5 maj 2024

Att äga och ta ansvar...?

Jag äger 2240 kvadratmeter av den här jorden... Egentligen ett oförsvarbart faktum som ibland känns helt sjukt. Men jag vet ändå att jag tar ansvar för varenda liten bit av denna yta.

Den "heliga" äganderätten får man nämligen absolut inte ifrågasätta. Jag säger inte att den ska skrotas, men jag är övertygad om att det inte är så lyckat med den "frihet under ansvar" som många skogsägare brukar hävda är så fantastisk. Jag vill rentav påstå att den är förkastlig och måste styras om via nya reformer.

Om vi fortsätter som nu finns snart ingen riktig skog kvar och kommande generationer kommer inte ha något rekreationsställe där de kan finna lugn och ro. De kommer inte heller att få någon avkastning av döende artfattiga skogsplantager. När inte ens kapitalet reagerar när vi håller på att utrota vår främsta naturtillgång, då är det allvarligt värre...!

Det finns skogsägare som tar sitt ansvar och all heder åt dem, men de är alldeles för få och de har ofta mindre omfattande arealer.

Varför får man göra näst intill vad som helst med den skog man äger...? Så är det inte i övriga samhället...! Äger jag en bil får jag bara köra den om jag har körkort, om bilen är godkänd vid besiktningen och om jag följer de trafikregler som finns. Äger jag ett företag som importerar vin får jag inte sälja det var som helst och inte annonsera utan varningstext. Äger jag ett hus får jag inte bygga ut det hur jag vill och inte ens färga det i de kulörer jag önskar. Exemplen kunde göras betydligt fler... Men äger jag en skog är det i nästan alla fall bara att anmäla och sen göra precis vad de tjänar mest på.

Läs skogsekologen Jon Anderssons inlägg om vi verkligen ska låta 2,9 % av befolkningen ha rätt att närmast helt fritt, negativt påverka klimat, vatten och biologisk mångfald på ett sätt som drabbar oss alla... Eller ska vi andra ha mer att säga till om...?

Läs artikeln här:
Skydda skogen frågar: Ska en minoritet av svenska folket få avgöra vår framtid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar