fredag 10 maj 2024

Rebecca Pidgeon

För 35 år sen så fanns en engelsk grupp som kallade sig 'Ruby Blue'. Deras andra skiva, "Down From Above', spelade jag flitigt. De hade en sångerska, Rebecca Pidgeon, vars klara röst gav en ton av folkmusik och en annan ton av pop-musik. Jag minns att jag satt och tittade på bilder av Rebecca och tyckte att hon var så otroligt snygg.

Rebecca lämnade snart bandet och flyttade till USA, där hon faktiskt är född 1965 av engelska föräldrar. Hon startade en film-karriär och har medverkat i fler än 20 filmer och minst tio TV-produktioner. Parallellt har hon fortsatt med sin musik och gett
ut 11 solo-skivor. De första var ganska folkliga.
"The Raven" från 1994 är fortfarande väldigt bra.

Sen samarbetade hon med Larry Klein, som var
Joni Mitchells dåvarande man och bassist. Hennes senare utgivning har dock varit mer pop-orienterad och inte riktigt "my bag"...

Men så råkade jag se det här klippet med "Wild Horses"... Hon sjunger ännu bättre nu och för att i höst fylla 59 ser hon fortfarande väldigt bra ut.



Välkommen tillbaka i mitt liv, Rebecca Pidgeon...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar