lördag 25 april 2020

Några gamla T-shirts - del 1: Camel

Camel - Hammersmith Odean 1976-04-14

Peter Holmstedt har på Facebook nominerat mig att lägga ut några
T-tröjor från gig jag varit på, och
skriva några ord om varje. Jag har plockat fram 6 gamla T-shirts och här börjar jag minnas:
!976 var jag 18 år och mina senaste erfarenheter av live-konserter var inte de bästa:
- Trevligt, och säkert jättebra, med Sutherland Brothers & Quiver, samt Brinsley Schwarz, på Rainbow Theater
i London våren 1974: Mitt framför högtalarna och vi höll på bli döva...
- Kinks på Konserthuset september 1974 och de sämsta platserna. Ljudet en katastrof... (Jag hade tidigare, den 24 september 1966, sett Kinks (när jag var 10 år!!) i Sporthallen i Eskilstuna. DET var däremot bra!)

Nu var det 1976 och jag lyssnade mycket på symfoni-rock. Camel's "The Snow Goose" var en favorit och nu hade uppföljaren "Moonmadness" släppts. Idag tycker jag att det låter ganska taffligt, men då var jag helförtjust... "Song Within A Song" är väl ganska ok än idag:



Konserten upplevde jag då som en höjdare och jag antar att vi fick höra både den nya skivan, men också större delen av "The Snow Goose".

T-tröjan har krympt och är pytteliten idag, som en barnstorlek. Visserligen var jag smal på den tiden, men inte så smal...

Men det var bara början... I slutet av 1976 såg jag Jackson Browne på Kåren i Stockholm och det är ett mycket kärt minne än idag. Men där fanns inga T-shirts vad jag kan minnas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar