måndag 28 oktober 2019

Fler möten och precis vad jag tror på

Det blev flera nya möten över helgen och jag ser tillbaka på något av det jag skrivit om möten:


Nya möten, berörd på djupet och så inser man ännu tydligare vad som är viktigt här i livet... (12 februari 2018)

Ju mer jag filosoferar runt alla dagar som gått, så kommer insikten att det handlar mest om möten: Möten, Möten, Möten... Mängder som är givande för stunden, men inte sätter några djupare spår. Ännu fler man inte ens registrerar. Och så några få där man kunde dragits med var som helst mot allt sunt förnuft... Blickar som är med dig för evigt, känslan av att "vara här och nu och inget annat spelar någon egentlig roll", ögonblick man kommer att förnimma så länge man får vara med... (1 juni 2012)

Möten är fundamentalt viktigt för att sätta igång något man tror på.... Möten bygger broar
och skapar gemenskap. När människor blir berörda öppnas dörrar och nya vägar blir synliga.
Allt handlar om möten!
(27 september 2015)

Fredin Comp, en tämligen okänd variant av Trettioåriga Kriget, får dekorera mina tankar om möten med sin sång "Andra Dagar":



Tillbaka i vardagen och måndagen är studiedag och då får vi lyssna på John Steinberg prata om ledarskap och möten i skolan. Så träffsäkert och talande. Han tydliggör så övertygande vad jag brukar säga: Om det inte finns ett möte, då finns inga förutsättningar för att nå fram och fånga uppmärksamheten:

"Skola är för mig ett lärande möte mellan elev och lärare, där vi ser varann och ger varsam ledsagan. Kan vi inte möta varje individ och ingjuta tilltro till dennes egen förmåga, då spelar det ingen roll vad vi gör... Hur många nationella prov vi genomför, vilka vackra mål vi skriver i dessa utvecklingsplaner, vilken tid vi lägger ner på rättvis bedömning, hur väl vi planerar våra lektioner... Det är de som blivit sedda och fått lyckas som utvecklar empati för andra. Det är de som inte uttrycker sig nedlåtande om andra som avviker. Det är de som kommer att möta andra på samma sätt som de själva blivit bemötta." (5 juni 2013)

Steinberg pratar om tydligt ledarskap, kroppsspråket, berättandets möjligheter, betydelsen av förväntningar, behovet av att bli bekräftad och han uttrycker att "det är korkat att tro att alla ska kunna nå samma mål". Jag skulle lätt kunna skriva under på det mesta han säger. Äntligen någon som fattar vad det handlar om...! Äntligen...!

Många skolpolitiker och annan ansvarig personal borde lyssna mycket noga på John Steinberg! Allt handlar om möten...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar