onsdag 9 mars 2011

Fler sånger Hemifrån

I augusti förra året körde jag ett litet tema "Hemma-sånger" här på bloggen. Jag tänkte återuppta det, då jag hela tiden hittar fler och fler alster som bör komma med innan jag känner mig färdig.

Jag inledde då att prisa "Hemifråns" ypperliga samling
"I Like It Better Here - Music From Home". För ett tag sedan kom uppföljaren "I Like It Better Here – More Music From Home", denna gång med mer betoning på Americana och country-rock.

Bara idén att samla ihop outgivna sånger om hemmet är ju beundransvärd och jag blir återigen imponerad av den höga kvaliteten projektet igenom. Första utgåvan nådde nästan en nivå som är omöjlig för en samlingsplatta. Denna gång imponeras jag främst över de höga topparna som verkligen är flera.

Jack Tempchin (Eagles "Peaceful Easy Feeling" ni vet) har donerat inledningslåten "You Only Live Once" som framförs helgjutet av svenska Smashing Tempchins. Bluesiga Slowman med "Homeless" och Shiner Twins med "Find Your Way Home" berör med en känsla som sticker ut. Mina favoriter Steve Mednick och Steve Noonan framför sina låtar så självklart men opolerat oemotståndligt.

Svenska Little Green med "For A While" är högklassig country-rock och lovar gott inför kommande skivsläpp. Tätt komp och sång som får mig att tänka på all den country-rock jag lyssnade på under 70-talet.

Kimmie Rhodes gör en ny version av sin "I Just Drove By", så full av ärlig sentimentalitet att jag faller utan att tänka. En klassiker!

Min favorit blir nog ändå Hey Negrita med "Welcome Home". Ett leavnde bevis på att många av de bästa låtarna skrivs när någon mår "shit"….

Läs mer om och lyssna på låtarna gör du här: "I Like It Better Here – More Music From Home".
Glöm inte heller att besöka Hemifråns hemsida med jämna mellanrum! Massvis av artister att upptäcka och städigt nya intressanta recensioner, intervjuer och annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar