tisdag 24 september 2024

En okänd låt i huvudet...

I will not lie me down
This rain a-raging
I will not lie me down
In such a storm


Dessa rader fastnade för länge sen i mitt huvud och dök upp ganska ofta, men jag hade íngen aning om vem det var som spelat in låten... Åren gick utan gåtans lösning, däremot fortsatte mitt minne att lyfta fram den gång på gång. Det gick säkert 20 år utan att jag stötte på den...

Av en slump tog jag nyligen fram fel spolband och när jag spolade bandet framåt och stannade för att lokalisera mig, då...: DÄR var den...!



Låten heter "Sailor's Prayer" och är från Happy Traum Bands LP "Friends and Neighbors" från 1983. Troligen köpte jag den då jag såg Happy Traum i Linköping 1983 eller 1984. Happy (som egentligen döptes till Harry) spelade gitarr och sjöng. En otroligt fingerfärdig gitarrist...!

När jag nu sökte på nätet visade det sig att han dog i somras, 86 år gammal. RIP Happy!

Ännu en härlig, mycket tänkvärd låt från samma skiva: "Just Another Link In The Chain", skriven av John Sebastian:



PS: Vet du vem som spelade in den allra första inspelningen av "Blowin' In The Wind"...?
Just det, Happy Traum...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar