söndag 18 juli 2021

Min lille vän...



Lille Olle, 4 år, hjälpte mig idag med att ta hand om 13 stora högar med slaget gräs. Plötsligt frågade han om jag sett att jag "fått en liten vän"?

Han leder mig sedan till trappan vid entrén. En liten pensé från förra året har självsått sig i en liten springa i den gamla trappan. Där står den i all enkelhet och blommar. Min lille vän...



Det har skrivits åtskilliga sånger om barn, men ändå är det bara ett fåtal som dyker upp när jag ska välja vilken låt som ska få dekorera detta inlägg... Jackson Browne's "The Only Child" från 1976 har än idag en lyskraft av sällsynta mått och den berör mer än de flesta andra sånger.



Det fullkomligt virvlar av kloka visdomsord i denna sång. Här är ett av de mest citerade:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar