lördag 19 juni 2021

Frågor och svar...

I förra inlägget skrev jag:
"Ödmjuka tankar. Enkla jordnära frågor, utan svar. Starka omvälvande känslor".

En välvillig person har låtit påtala att det finns svar. Men bara om man letar på "rätt ställe". Det är uppenbart att vi inte riktigt talar samma språk.

Jag borde kanske skrivit "Inga svar, tack och lov"...

Frågor tycker jag är intressanta och givande. Frågor som spungit fram ur ärlig förundran, från nyfiket sökande eller desperat förtvivlan. Egna frågor som plötsligt finns där, som får mig att pröva nya vägar, se nya tankesätt, som vidgar mina vyer och därmed blir utvecklande.

Jag letar inte svar. Jag är inte alls intresserad av något slags facit, vad någon annan kommit fram till och sedan anammat som någon slags slutsats, ofta kallad sanning.

Så jag söker egentligen inte svar. För svar kan vara platta och intetsägande, avgränsande och stagnerande. Svar kan lätt kännas pådyvlade och vill helst avsluta den kreativa processen.

Visst hittar även jag svar ibland, men det är vägen dit som varit utvecklande och lärorik. Svaren i sig har tjänat ut sin kraft när de etableras. Frågor däremot, de kan gång efter gång väcka min nyfikenhet, få mig att leta upp nya skrymslen och nya spännanade stigar...



Ställ inga frågor om livet
Har inga färdiga svar
Har läst en del som har skrivits
Jag vet vem jag är och vad jag har
Men i skuggan av trädet
Kan det vara lite svårt att se
Så jag får treva mig framåt
Från dröm till verklighet
Bara en sak vet jag, min älskade son
Vi kommer aldrig levande härifrån
- Lasse Tennander

Lasse Tennander har skrivit många sånger med vettiga tankar och stark känsla, och som här med smått fantastiskt spel på akustisk gitrarr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar