onsdag 11 november 2020

Sven Wollter har lämnat oss

Så har då pandemin tagit ännu en av mina förebilder: Sven Wollters kropp kunde inte stå emot ytterligare påfrestningar. Igår lämnade han in omgiven av sin familj.

Lyssna på hans kloka tankar, fyllda av nyfiket sökande och egna slutsatser, men ändå alltid med humorn i närheten:



Han var kommunist. Jag minns hans svar på frågan om han var den siste kommunisten:
"Siste? När man skriver historien kommer det att stå: Han var den förste...!"

Men varför kommunist? Lyssna på det här och du kanske inser vad han menar:



Jag brukar ofta citera att han sagt "När jag vaknar på morgonen och känner den där förbannade värken i axeln... Då känner jag tacksamhet, för det betyder att jag är med ännu en dag". Nu är han inte det längre. Han kommer att bli saknad....!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar