måndag 23 september 2019

Kultur på recept?

Det finns många olika definitioner av vad "kultur" egentligen är. Jag tror att den allra bästa förklaringen jag hört är: "ALLT som ser till att vi inte blir tokiga...!"

I det senaste numret av den utmärkta tidningen "Pedagogiskt Magasin" kan man läsa om månadens tema "kultur" och de tar bland annat upp "biblioterapi". Det berättas om hur det kanske vore något om läkare skrev ut recept på lämpliga böcker vid olika kriser. En mycket intressant tanke...!

Vi vet att det är vetenskapligt bevisat att läsa och skriva dikter kan lösa upp knutar vid djupa sorgearbeten. Vi vet hur musik och lyrik kan få oss att se sammanhang vi inte ens kunde ana.
Vi är väl medvetna om hur det känns att bli berörda av olika kulturella yttringar. Det finns en kraft i kulturen som kan stimulera oss at ta de steg vi aldrig kunnat föreställa oss...!

Några böcker jag skulle kunna skriva ut på recept:
Mitch Albom - "Tisdagarna med Morrie"
Lage Johansson - "Bara En Episod"
Christine Hellqvist - "Om kärleken till livet på en vidunderlig planet"
Walter Ljungquist - "Sörj dina träd" eller "Källan"
Milan Kundera - "Varats olidliga lätthet"
och en hel hög med olika diktböcker förstås...

Musik då...? Jo, det finns ju en hel del här på bloggen som skulle kunna vara "tänkbara"...
Musik som berör och förklarar livets mysterium. Som hindrar mig från att bli tokig och som håller mig någorlunda sund och vettig...


You're born with nothing
And better off that way
Soon as you've got something
They send someone to try and take it away
- Bruce Springsteen


Fram för mer kultur i alla former...! Gärna på recept...! Jag tror faktiskt att dagens 70-åring, Bruce Springsteen, skulle hålla med mig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar