torsdag 5 september 2019

10 vinylalbum som kraftigt påverkat min musiksmak

På Facebook har jag lagt ut bilder på 10 vinylalbum som "kraftigt påverkat min musiksmak".
En skiva per dag. Inga förklaringar, inga recensioner, bara omslag.

Alltså, inte de tio bästa, utan de tio som påverkat min musiksmak mest... Skivor som på så sätt drivit utvecklingen vidare på nya stigar...

Jag kände att jag ville nog ge några kommentarer, trots allt. Så här är de igen, presenterade i tidsföljd, inget annat:

1 Byrds "Mr. Tambourine Man" 1965
- Skivan som fick det att tända till ordentligt med musikintresset. Därtill den skiva som först introducerade begreppet "Stereo" för mig.

2 Quicksilver Messenger Service "Happy Trails" 1969
- Långa flummiga låtar, psykedeliskt laddade... Den experimentella skiva som med tiden ledde mig till Grateful Dead, Mike Oldfield och annan mer improviserad musik.

3 Moody Blues "On The Threshold of A Dream" 1969
- Skivan som fick mig att utveckla intresse för det pampiga, men ändå lågmält reflekterande...

4 Magna Carta "Songs From Wasties Orchard" 1971
- Skivan som satte igång min "akustiska revolution" och fick mig att gilla det avskalade och det äkta. Snart åkte alla mina hårdrocksskivor ut...

5 Ian Matthews "If You Saw Thro' My Eyes" 1971
- Den här skivan fick mig intresserad av hur musik kunde växa av en bra produktion och att ljudet faktiskt spelar roll... Förutsatt att låtarna är bra, och det är de verkligen här....!

6 Strawbs "Grave New World" 1972
- Nytt, fräscht, dramatiskt och väldigt tilltalande... Lite mystik och en rymd som bjuder in dig till det okända...

7 Jackson Browne "Jackson Browne" 1972
- Jacksons första skiva och hans melodier och texter öppnade upp en ny värld för mig...

8 Murray McLauchlan "Day To Day Dust" 1973
- McLauchlan visade hur riktig energi kunde sätta musik och ord i brand och bli så frustrerat angelägna... Som att sätta sig på ett häftstift, ungefär...

9 Fairport Convention "Rising For The Moon" 1975
- Inte den första folk-rock-skivan jag upptäckte, men den som visade hur bra folk-rocken faktiskt kunde vara. Hur sång och musik via en exceptionell röst och ett eruptivt gitarrsolo bokstavligen kunde invadera mitt hjärta...

10 Dransfield "The Fiddler's Dream" 1976
- Folkrock med dialekter och harmonier som gör musiken så ärlig att inget skulle kunna vara längre bort från det kommersiellt tillrättalagda. Glädje, stark närvaro, tydlig musikalitet och en sprudlande känsla, gör att detta än idag är en av de bästa skivor som gjorts...

Några LP-skivor till som jag funderade på att ta med:


Rolling Stones - Min ungdoms hjältar och speciellt stackars Brian Jones...
Hollies - Min första favorit-grupp med Graham Nash, min första stora idol vid 8 års ålder...
Neil Young - Länge den levande symbolen för det som alltid var äkta...


Doors - Kraften och känslan och något som drog iväg med mig...
Byrds "Untitled" - Borde ju varit med bland de tio, men jag satte som regel max en skiva med samma artist, så då fick jag stryka den här. Gud vad jag lyssnade till Byrds skivor och varje inandning kan jag ännu känna igen...
Bruce Cockburn - Lärde mig att ge en artist fler chanser... Tänk vad jag annars hade missat...!


Gene Clark - En del skivor kan ta flera lyssningar innan man fattar hur bra de är...
Richard Thompson - Fick mig att inse hur det suggestiva även består av tystnad och ödslighet...
Jackson Browne "Late For The Sky" - Mästerverket som satte ord på hur livet och kärleken är...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar