måndag 6 november 2017

En kväll med sånger som verkligen berör

Mats Klingström & Christine Hellqvist - Kustens Hus, Göteborg - 2017-11-01
Arrangör: Sällskapet Visans Vänner i Göteborg



Det var många år sen Mats Klingström och Christine Hellqvist spelade regelbundet tillsammans, så det var med höga förväntningar som jag gav mig av ända till Göteborg för att leta reda på "Kustens Hus". Det var många fler som hade bokat in den här kvällen, så det blev i stort sett fullsatt i lokalen. Att döma av gensvaret så var nog alla mer än nöjda när de efter nästan två timmars musik gav sig hemåt...

Mats och Christine berättade och spelade sånger med stor tonvikt på det material de skapade tillsammans för drygt 10 år sen. Därav flera låtar från "Guldstoft" och några från Christines tidigare album "Sorgfågel". Men även några av Mats sånger från "Jag Kan Flyga Fastän Jag Sitter Still" (bl.a. det makalösa titelspåret) och därtill några från hans tolkningar av Leonard Cohen från skivan "Jag Är Din Man".

Dagen till ära fick vi även höra en ny översättning: "Leaving The Table" från Leonard Cohens avskedsskiva "You Want It Darker" hade fått svensk text av Mats. Kvällen avslutades sedan med en underbar version av Mats fina översättning "Ett Brustet Hallelujah", Leonard Cohens kanske mest kända låt numera...

Mellan sångerna berättades det en hel del och det blev som en extra dimension. Det var flera gånger under kvällen som jag fick glädjetårar i ögonen av alla dessa sånger som verkligen berör och som gör så att livet blir lite lättare att förstå. Jag skulle vilja säga att här finns en låtskatt som är helt unik i vårt land, även om inte alla har upptäckt det än. För de som inte kände till sångerna sen tidigare kunde det kanske bli lite väl mycket nytt att ta in, men för oss andra blev det en verklig högtidsstund. En kväll vi kommer att minnas länge och som vi kan hämta glädje och kraft ifrån lång tid framöver...



4 kommentarer:

  1. Tack Tom, jag känner mig hedrad av dina ord, särskilt med tanke på hur hemma du är i musikens värld. Att få vara en del av den är stort! Och att få spela med Mats är fantastiskt - genom lovord som dina kan vi få en kick att fortsätta! Hoppas du fortsätter skriva din blogg länge länge! Kram Christine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Christine!! Det är sådana här kommentarer som får mig att fortsätta... Sen vill jag ju sprida den musik jag finner utmed vägen och som berikar mitt liv.
      Den "blå" bilden är väl inte så bra tekniskt sätt, men jag tog med den ändå, för att jag tycker ni ser så nöjda ut... (Felet var att kameran var inställd på film, så det blev en kort film istället för en vanlig bild....)

      Radera
  2. Hallå bäste Music Lover!
    Du ger mig tillfälle att än en gång få tacka för dina generösa och varma reflektioner runt den musik jag lever med i olika konstellationer!
    Fint att se dig på Christines och min konsert på Kustens Hus i Göteborg, en konsert som vi gladdes åt på alla sätt.
    Tack för bilden också, den blev ju toppenfin.
    Lev väl och ha det gott så ses vi framöver!
    ��❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Mats...!! Dina fina ord gör mig glad...!

      Radera