onsdag 13 september 2017

Johnny Clegg tar farväl

Johnny Clegg blev arresterad som 15-åring för att han spelade musik tillsammans med svarta sydafrikaner i sitt hemland. Hans olika grupper Juluka och Savuka kombinerade modernare tongångar med mycket rytmer från sydafrikansk folkmusik och dans. Texterna var ofta både på engelska och zulu. Vid flera tillfällen tvingades han fly och han var länge motarbetad av alla sydafrikanska maktmedel som fanns att tillgå.



Låten "Asimbonanga" användes i frihetskampen för att frige Nelson Mandela. Senare kom Nelson Mandela vid ett tillfälle 1999 ut på scenen och dansade och sjöng:



Johnny Clegg har med tiden fått sin rättmätiga upprättelse och betraktas nu som en av de stora frihetskämparna i kampen mot de rasistiska lagarna i Sydafrika.

Clegg har nu en elakartad bukspottkörtelcancer och har genomgått flera behandlingar, men är nu så pass dålig att han måste sluta uppträda. Men först är han ute på en avskedsturné.

Läs mer här:
A poignant farewell from Johnny Clegg as he prepares his 'final journey'.

Jag hoppas att Clegg får ett fint avsked från scenen och att han mot alla odds blir bättre. För mig har han alltid varit en av de artister som gjorde att jag fick upp ögonen för internationell folkmusik, senare kallad världsmusik. Julukas skiva "Scatterlings" blev omvälvande för mig och är än idag en av de skivor som jag ständigt återkommer till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar