söndag 17 september 2017

Kaos – Vän eller fiende…?

KAOS...!! Blotta ordet kan framkalla bilder av en is-hand som kramar livet ur någon stackare som sitter fast i ett skruvstäd... Och för en man med vissa f.d. pedantiska drag kan ju kaos förefalla som helvetet på jorden...

Men så tänker jag efter lite mer... Flera av mitt livs viktigaste händelser har börjat med kaos. Det är när jag släppt kontrollbehovet som saker börjat hända, det är då flytet infallit och jo... det är nog då, i efterbörden av kaos, som mitt liv varit som bäst och det är då jag varit som mest kreativ, självgående och oftast gjort kloka val. Vägar har öppnats och nya alternativ har börjat blomma ut...

Så, frågan i rubriken har nog ett svar som faktiskt förvånar mig själv... Men, förstås, i måttliga mängder... och... snälla... med i alla fall en liten dos ordning och med något uns av översikt... och då kanske det inte längre är kaos trots allt...

Så, ”vän” kanske är att dra till lite väl mycket, men definitivt en drivkraft...


"40 Years In the Wilderness" från Bruce Cockburn's nya album "Bone On Bone" passar väldigt bra här och får dekorera mina tankar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar