lördag 15 april 2017

Bushwackers - Folk-rock från Australien



En vän spelade i början av 80-talet in ett svenskt radioprogram om folkmusik från Australien och jag föll direkt för några låtar med folk-rockarna Bushwackers. Deras hyllning till sitt eget hemland, "Beneath The Southern Cross", känns än idag fräsch och stolt, med sina historiska tillbakablickar med frihetskamp och klassmotsättningar.

Något år senare fick jag en kassett från en ung kille som jag träffade på en resa till England. En live-skiva av yttersta kvalitet. Folk-rock med klass och ett jädra drag.

Jag skickade senare ett brev till Sony Music och hoppades att det skulle komma fram med bara adressen "Sydney, Australien" angiven. Märk min förvåning då jag efter några månader fick två LP-skivor med posten, helt utan kostnad, märkta som "recensionsexemplar". Två skivor jag fortfarande lyssnar ganska flitigt på.

Gruppen Bushwackers finns än idag och deras utgivning är lite ojämn och ganska varierad, men när de är som bäst är de ruskigt bra...!



Länk:
Bushwackers hemsida - med gruppens historia, skivor och annat av intresse...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar