lördag 23 juli 2016

En sommarkväll att minnas länge

Lars Winnerbäck med band - Sundbyholm utanför Eskilstuna 2016-07-22
+ Anna Ternheim med band



Å jag minns en sommar
för länge sen
Långt innan jag flög någonstans
Ingen vet att det var jag
Men vrålet hördes flera mil över nejderna
Den natten
- Lars Winnerbäck


Vädret var perfekt. Sommaren i sin allra finaste prakt. Massvis med människor nere vid Sundbyholms slottspark vid Mälarens strand. Utanför satt folk i segelbåtarna och lyssnade i smyg. Bättre förutsättningar är svårt att tänka sig...

Det är minst lika svårt att föreställa sig hur det skulle kunna blivit ännu bättre. Det var helt enkelt så utsökt bra och stärkande att det är svårt att finna orden.

Anna Ternheim började och spelade en knapp timme. Anna är en fantastiskt duktig musik-skapare, men ibland får jag en känsla av att hon krånglar till det hela lite i onödan. Kvällens höjdpunkt under hennes del var tveklöst när hon ensam vid pianot spelade "Shoreline" och när bandet mot slutet av låten kom in och bidrog till ett imponerande starkt slut med både kraft och expressivitet. Men när man jämför med Winnerbäck blir det ännu tydligare att hon borde renodlla det enkla och det avskalade ännu mer... Då blir hon helt oemotståndlig...!



Lars Winnerbäck startade med de två öppningsnumren från "Granit och Morän". Allt sitter, soundet var tätt och fullt med fina gitarrsolon. Låt efter låt följer med samma närvarande attityd och jag tänker att det inte är klokt hur många starka alster den här mannen fått ur sig. När han snitsigt gör "En tätort på en slätt" ensam på elgitarr och ändå behåller samma intensitet som de rockiga numren byggt upp, då begriper jag hur bra det här är, hur starkt och kraftfullt det framförs och hur kärleksfullt det tas emot av publiken.

Är det andra som ska ta över nu?
Är det annat som du behöver nu?
Lågsäsong för risigt hår och fula tänder
Lågsäsong för tävlingslös musik
- Lars Winnerbäck


Visst trodde jag att Anna Ternheim skulle dyka upp och sjunga lite med Winnerbäck, visst saknade jag "Kom Änglar", "Om du lämnade mig nu" och "Innan Mörkret faller", men när han avslutar med en suverän "Ingen Soldat" gör det inget...

Jag tror att de flesta som begav sig hemåt sent på kvällen kände sig berikade och lyckliga... Jag gjorde det definitivt...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar