tisdag 9 februari 2016

Vi lever i ett klass-samhälle...!

Jag hörde i morse på radion att Swedbanks VD Michael Wolf fått sparken och att han under de kommande två åren får ut nästan 20 miljoner i avgångsvederlag... Han hade nämligen en årsinkomst på 13 miljoner!!! Och då är inte bonusar och pengar för representation och resor inräknade...

13 miljoner!! Allltså tjänar han 66 gånger mer än min inkomst från mitt jobb. Jag vägrar att tro att han jobbar 66 gånger bättre än vad jag gör... Han får mer varje arbetsdag än vad jag kämpar ihop på två mänader...! Detta är inget annat än en oacceptabel orättvisa i ett klass-samhälle...!

På eftermiddagen sitter jag på krismöte i skolan, det högsta hönset i lokal-politiken försöker förklara varför kommunen måste spara 40 miljoner kronor och därmed även säga upp flera anställda och skita i lagar om bl.a. allas rätt till hjälp i skolan...

Det är oundvikligt att jag sitter och funderar frustrerat och irriterat: Revolution...!

För vad finns det att hoppas på i en kommun där moderater och socialdemokrater regerar gemensamt, där de politiska alternativen därmed utplånas och där det blir näst intill omöjligt att se vad det hela egentligen handlar om: Hur fördelar vi den gemensamma kakan...?



There's a fear that's made to keep us in our place
Pacify our anger and justify our fool disgrace
There's a fear made to destroy and to degrade
But now we see a shining light and we are not afraid
- Dougie MacLean


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar