lördag 6 september 2014

Ännu ett svek

Jag har alltid haft viljan att tycka bra om Sossarna... Tyvärr har jag gång efter gång blivit rejält besviken. Det största sveket var 'Linje 2' i kärnkraftsomröstningen 1980 och jag har ännu inte förlåtit Palme... Tyvärr medförde detta att mitt enda möte med denne karismatiske politiker blev ett möte präglat av avstånd och ogillande.

Jag har varit orolig för att Stefan Löfvén skulle ta till orda om kärnkraften. Härom dagen visade det sig att oron var mer än befogad...! Partiledarna fick hålla upp en lapp, röd eller grön, på frågan om "dagens kärnreaktorer ska få ersättas med nya eller inte". Löfvén vägrade svara!! Partiet har faktiskt ett kongressbeslut på att dagens reaktorer ska avvecklas när det är möjligt. Frågan är alltså om Löfvén vet vad representativ demokrati innebär och är beredd att följa partiets linje eller om han tycker sig stå över kongressen och får tycka för egen räkning?

Att jag tyvärr inte kan lita på Löfvén i kärnkraftsfrågan betyder givetvis inte att jag tycker bättre om svikarna Centern (som historiskt alltid varit emot, men nu kan tänka sig bygga nya reaktorer), egoisterna Moderaterna (här finns ju cash att vinna) eller tokjönsarna Folkpartiet (som struntar i forskningen när det gäller skolväsendet och troligen gör så här med). Det är ju tur att V och MP i alla fall går att lita på...!

John Hall, amerikansk musiker som sen blev kongressledamot, vet vad han tycker. Då och nu:



Här kan du läsa mer om mina tankar när det gäller kärnkraft: 100 000 år...

Att lämna vårt livsfarliga avfall till kommande generationer är inget annat än:
"en indirekt form av kannibalism,
mer makaber än någonsin den direkta,
därför att den drabbar ännu ofödda generationer"
- Rolf Edberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar