lördag 23 februari 2013

Skåpmålarmusik del 10: Jim Hanft



Skiva 10: Jim Hanft - "Weddings Or Funerals" från 2010

Jag såg Jim Hanft och Samantha Yonack i Örebro i oktober 2010 och slogs av det nästan brutala anslaget och intensiteten utan ett uns av tvekan. Då hade han nyligen gett ut sin andra fullängdsskiva "Weddings Or Funerals". När jag sammanfattade det årets bästa skivor föll den bort ur minnet och min äldsta son blev lite irriterad, eftersom han såg den som den kanske allra bästa det året.

Förra sommaren hade jag skivan i bilen och föll definitivt. Starka låtar rakt igenom, spännande och varierade arrangemang och ett intensivt utspel, som om det gällde 'allt eller inget'. Jim Hanft sjunger och spelar gitarr, och Samantha Yonack bidrar med sångstämmor och även lite egen sång. Skivan är faktiskt inspelad i Sverige och det låter väldigt bra och samarbetet med producenten Lasse Mårtén och de svenska musikerna blev en lyckoträff. Lyssna på gitarren på videon ovan: Så ödsligt och så dramatiskt! "Weddings Or Funerals" är full av musik som glöder och som förtjänar all uppmärksamhet!

Sen dess har det varit ganska tyst om paret Hanft-Yonack, men går man in på deras blogg märker man att de stretar vidare. Då och då lägger de ut någon ny video med både nya låtar och en del covers, samt även en del skämt. Jag ser fram emot nästa skiva, för jag hoppas verkligen att det kommer en sådan!

Länkar:
Jim Hanft's hemsida - med intressant biografi. Hanft har prövat både baseball och komedi.
We Sing Along - Jim och Samanthas blogg med massvis av videos.
Recensioner av "Weddings Or Funerals" - sammanställda på ett ställe. T.ex. säger David Hedin i Ikon så här: "Det är alltid trevligt när man får recensera opretentiösa skapelser som ändå får en att lyfta på ögonbrynen och le vid varje ny detalj som smyger sig in i bakgrunden"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar