lördag 22 december 2012

Lundells mindre kända låtskatt

Lundell har ju gett ut oerhört mycket och kritikerna hävdar att han borde vara mer selektiv... Jag är tacksam för att han inte är just det...! Misstänker att många av mina favoriter kunde blivit bortsorterade...

De flesta brukar nämna "Längre Inåt Landet" och "Den Vassa Eggen" som de bästa skivorna. Visst är de bra, men... Jag tycker att "Xavante", "Evangeline" och "På Andra Sidan Drömmarna"
tillhör hans absolut främsta. Även "Män Utan Kvinnor" och "12 Sånger" attraherar mig mycket.



Sen finns det ju låtar som "Soldat Kommer Hem" från Bosnia-skivan. En högdramatisk uppgörelse med sig själv och alla dessa minnen som inte längre går ihop:
Livet har gått vidare
Kan du ta plats i det igen
Eller måste du stå utanför?
Kan du hitta in igen?
...
Kan du sluta fred nu
Fred med dej själv min vän?
- Ulf Lundell


Lundells Mindre Kända Diamanter - Spellista på Spotify!

Jag har gjort en Spotify-lista med 42 av mina Lundell-favoriter. Medvetet har jag inte tagit med de mest kända låtarna, de som alltid omnämns och spelas på de flesta konserter. En del saknas på Spotify, som "Soldat Kommer Hem". Men det blir en lång lista i alla fall. Märker att det är mycket akustiskt, mycket av de lugnare sångerna och mycket djup och sökande här... Men oj vad bra...!


1 kommentar:

  1. Mycket spännande spotify- lista. Min favorit-platta med Lundell är Törst, en nästan helt bortglömd skiva. Därefter kommer nog just "Xavante" och "Evangeline". "På Andra Sidan Drömmarna" har jag faktiskt inte lyssnat på

    SvaraRadera