fredag 12 mars 2010

David Lindley åter i Jackson Brownes band!

I början på december 1976 stod jag i snöslasket utanför Kåren på Holländargatan i Stockholm och väntade på mitt livs första Jackson Browne-konsert. Och vänta det fick vi göra ännu mer sedan vi väl blivit insläppta. Vi fick trycka oss in mot kanten av trappan för att de skulle kunna bära in ett nytt piano. Även detta piano blev ostämt under strapatsen och vi fick sitta tysta medan en pianostämmare gjorde sitt bästa. Warren Zevon kom in ganska full och spelade några låtar innan Jackson med band kom in på scenen någon gång vid midnatt ungefär.

Men vilken konsert det blev! En alldeles speciell stämning fyllde Kårens fullpackade golv. Till min förvåning kom Jackson faktiskt ihåg konserten och allt strul då jag frågade honom 21 år senare!

Sedan dess har jag drömt om att åter få uppleva David Lindley i Jacksons bamd, och jag hade nog inte trott det någonsin skulle hända.... Men nu är det på gång och den 11 juni står de på Cirkus scen i Stockholm. För mig är det bland det största som kan hända! David "Mr Dave" Lindley är en musikant med en sån känsla i sitt spel att det är ouppnåligt för de flesta att ens komma i närheten. Varje spelning med David Lindley är tämligen unik och Jackson Browne brukar säga att det var först när han började spela med Lindley som hans musik började lyfta och få rymd.

Här följer "For A Dancer" från BBC:s "The Old Grey Whistle Test" några dagar efter Kåren-konserten:
Hör hur varje ton från Lindleys fiol fyller inspelningen med dramatik!



Och här är "Farther On" från "Soundstage" på amerikansk TV 1976: Varje ton i Lindleys lap-steel sliter tag i och fyller följdsamt ut känslan på gränsen till det omöjliga:



Den 11 juni kan bli något alldeles speciellt...

3 kommentarer:

  1. Farther On är en av mina favoriter. Så man kan längta.

    SvaraRadera
  2. Jag satt där också på golvet och väntade. Kjell Alinge och Lena "Är det konstigt att man längtar bort" Andersson satt precis bakom och Lena brände mig på handen med sin cigarett! Konserten var nog det mest magiska jag varit på och det kommer man inte kunna upprepa men kul ska det bli!

    SvaraRadera
  3. Det ser jag fram emot.

    SvaraRadera