fredag 9 december 2011

Ekon i det tysta
















Det händer ibland då jag är på en riktigt bra konsert, och ibland då en ovanligt bra skiva spelas, att jag får känslan av att jag har allting jag behöver, att jag hädanefter tänker leva ett bättre sundare liv i samklang med mig själv och allting runtomkring. Det här är en sådan skiva! Det har gått några veckor sedan Christine skickade mig den nya skivan, livet har gett mig några nya smällar, men "Ekon I Det Tysta" har helat, värmt och gett ett perspektiv utöver det vanliga.

Redan när jag fick fodralet i min hand slogs jag av det vackra omslaget, de smakfulla bilderna och sedan den rofyllt vackra etiketten på CD-skivan. Mina förväntningar var höga efter en lång väntan sedan Christines senaste skiva "Guldstoft", men jag fick direkt vad jag ville ha: Lågmälda arrangemang med kristallklar glans, Christines härliga röst och tänkvärda, kloka texter. Veckorna har gått och jag har återvänt gång på gång och kommer så göra många, många gånger till...

Alla 14 sångerna är riktigt bra och Simon Ljungmans produktion och arrangemang lämnar inget mer att önska. Men nägra favoriter kan jag ändå nämna: "Alla Sånger" skriven till Mats Klingström, titellåten där Mats också är med och sjunger, "Valentins Bröllopssång" och "På Taket" är fulla av glädje och tillit, "Jag ger dig min hand" om katastrofen i Norge, och avslutande "Du trodde jag gick ensam" sluter cirkeln med glödande insikter. Men jag kunde lika väl ha nämnt "Långsamt Tåg",
"Hösten 1979", eller ...

Nu när allt står på spel
Kan vår hybris få drunkna i vågorna
Och allt det som vi gjorde fel
Kan få bli till aska i lågorna

Det kommer att storma
Vi lär få skörda det vi sått
Vad vi än tror
Hon ger tillbaka det hon fått

Och jag kan se
Fast ljuset är svagt
Fast solen väntar
Oron är kvar
Så kan jag se
Hur kärleken tar tag
Himlen rodnar
Det kan börja idag
Idag

Som islossning i våra hjärtan
Som att forma våra liv med varsam hand
Som nya tankar i världen
Som varma vindar över hav och land

Här är vi hemma
På denna magiska planet
Lysande blå
Bär hon livets hemlighet
- Christine Hellqvist ("Det Kan Börja Idag")

Här kan du lyssna på Spotify: Christine Hellqvist – Ekon I Det Tysta
Passa på att lyssna på "Sorgfågel" också...
Passa på att läsa mer på hennes förträffliga blogg när du ändå är där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar