tisdag 3 oktober 2017

RIP Tom Petty



Även om jag inte varit något fanatiskt fan av Tom Petty så är det givetvis ytterst tråkigt att en så inflytelserik och ärlig musikskapare och artist gått bort, alldeles för ung. Petty fick sin status genom att skriva och spela riktigt bra låtar på ett lagom rockigt och lagom laid-back-sätt.

Han har alltid varit sig själv och det är imponerande många som varit hans vän. Här är Petty tillsammans med Roger McGuinn, Bob Dylan, Eric Clapton, George Harrison och en sällsynt lycklig Neil Young i en fantastisk version av "My Back Pages":



Likheterna med sin store idol Roger McGuinn i Byrds var tidigt uppenbara och Tom Petty fick skörda den riktigt stora uppmärksamheten och populariteten, den som på något underligt sätt oftast undvek McGuinn.

Jag såg dem båda två på Hovet den 26 september 1987 när de inledde innan Bob Dylan. Tyvärr så blev jag lite uttråkad den gången... Inte på McGuinn, men då var jag riktigt irriterad på den respektlösa publikens sätt att ignorera honom.



Tom Pettys band Heartbreakers med Mike Campbell på gitarr, Benmont Tench på klaviatur och Scott Thurston på lite av varje, betraktas som ett av de bästa kompbanden. Det är säkert så, även om jag aldrig fick uppleva det...

Jag har valt ut några av Pettys låtar som jag gillar bäst. Det är ju en del, så det var svårt att välja... Han gjorde även flera duetter med Stevie Nicks från Fleetwood Mac, här är en av dem:



Tom Petty hade många vettiga åsikter. Läs här: 10 Things That Piss Off Tom Petty från Rolling Stone i november 2002. Det är ord och inga visor, det...

Vila i frid Tom Petty.


1 kommentar:

  1. Neil Young skriver:
    Rest In Peace Tom
    Tom, I'm sure you heard how great your last show was. Everyone was
    talking about your happiness and the band's happiness to be with you on
    that stage. Those chords are still ringing around the world. You have
    been such a great force, a tremendous contribution to music and the
    feelings people will hold in their hearts forever when the hear you
    everywhere. Peace Brother

    SvaraRadera