fredag 22 november 2013

Dawes - något alldeles unikt bra...!

Dawes - "Stories Don't End" 2013

Jag har tänkt länge att jag skulle skriva om Dawes tredje skiva "Stories Don't End", men i stället har jag bara fortsatt att lyssna gång på gång och jag fascineras fortfarande av nya intryck. För att göra det klart: det är mycket sällan det kommer en skiva som så fullständigt övertygar och inte slutar att växa. Det tog några lyssningar innan jag fattade hur bra det här är, som det ofta gör när det gäller de skivor som blir de verkliga favoriterna.

Taylor Goldsmith är ju frontfiguren i Dawes, med sin sång, sitt expressiva gitarrspel och sina kompositioner. Brodern Griffin Goldsmith lägger till sitt aviga men effektiva trumspel och vassa harmonier, som är så fulsnygga att de blir helt oemotståndliga. Wylie Gelber på bas och Tay Strathairn på klaviaturer fyller ut ljudbilden exemplariskt.


Varenda låt är hur bra som helst, spännande musikaliska byggen och fulla av oväntade infall, berättande texter som tar med dig på äventyr, karismatiska harmonier, ja, allt...!

Varenda ton, varenda inandning är så självklar, så definitivt träffsäkert spetsad, att det inte finns mer att tillägga.


Länk:
Dawes hemsida - med alla nyheter: En ny live-EP släpps snart...!
 

1 kommentar: