torsdag 8 augusti 2013

Det gäller att ha tur när man har otur

För sju år sen trillade jag ner 4-5 meter från en byggnadsställning. Golvet gav vika några få centimeter, den lilla stegen föll och jag med den... Det var otur att det hände. Men ändå hade jag tur... Jag hamnade i syrénbusken, jag slog inte huvudet i staketet precis bredvid! Stegen, som kom efter mig, träffade mig inte! Inget brutet! Jag fick helvetes ont i ryggen och därtill "flugor" i ögonen (glaskropps-avlossning). Men jag inser nu vilken tur jag hade...

I fredags för en vecka sedan trillade min 90-åriga mamma när hon skulle plocka ner några böcker ur bokhyllan. Hon bröt axeln på tre ställen. Oflyt...! Men hon slog inte huvudet i bordet precis bredvid...! Nu, efter lyckad operation, återstår en brant uppförsbacke att träna upp armen och lära sig nya sätt att stödja sig på. Väldigt jobbigt, men med tålamod kan nya framsteg nås... Trots allt hade hon tur...!

Luka Bloom har skrivit en mycket stark sång om att överleva när man kunde ha gjort det motsatta. Den handlar väl egentligen om självmordstankar, men lika mycket om överlevnad och kärlek. Om att inte ge upp... Mia Mullarkey har gjort en talande film som kompletterar och fördjupar.


You survived
You survived
You’re here another day
Of precious life
- Luka Bloom


Det gäller att ha tur i oturen...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar