torsdag 22 september 2011

Hymns from Home

Den tredje samlingen från "Hemifrån" har spelats gång på gång senaste veckan och det är bara att än en gång inse: Det är en samlingsskiva som känns mer helgjuten än de flesta normala utgåvor och jag tror man tangerar den första samlingen i jämnhet och kvalitet. Och då menar jag en imponerande styrka, starka låtar radas upp med både egenhet och som om de var skrivna gemensamt. Denna gång dominerar sånger om sökande med en andlig underton utan att det stör "en hedning" som undertecknad.

Några personliga favoriter:
Jack Tempchin "Jesus & Mohammed": En betraktelse som borde skrivits för länge sen, en stor låt med ett stort budskap. "How did all our words of love bring us to this day?"
Greg Copeland "A Life Of Crime" och "My Favorite Dream": Klass och innerlighet så det jäser.
Dan Krikorian "Angels Sing": Denne för mig okände Krikorian känns både äkta och personlig.
Elliott Murphy "The Eternal Highway": Det hörs redan i introt: Murphy är lika bra som vanligt!
Steve Noonan "Lay Me Down In California": En hyllning till Kenny Edwards på Steves eget sätt.
Jude Johnstone "Unchained": Sticker ut som lite annorlunda, men en låt jag längtar till...
Pelle Johanson "Mist": Kan man heta Pelle och sjunga på engelska? Absolut! Starkt och engagerat!

Jag kunde räkna upp fler, den enda jag kunde avvara är Judy Collins "How Can I Keep From Singing", det blir bara för vackert för mig och jag längtar efter Pete Seegers underbara tolkning ensam med banjo. Men det gör ingenting, det helgjutna intrycket består och det finns flera nya namn att kolla upp...

Här kan du läsa mer och lyssna: Hymns from Home

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar